Eigenlijk is ondernemen heel simpel. Bedenk (of beter nog: onderzoek) wat je klant wil en zorg ervoor dat je op die behoefte inspeelt. Veel ondernemers denken vanuit een aanbodgedachte. ‘Ik heb product X op voorraad, hoe zorg ik ervoor dat ik hiervan zoveel mogelijk verkoop?’ Dat terwijl de klant misschien veel beter is geholpen met Product Y.
Op websites zien we dit ook vaak bij bedrijven. De teksten op de site zijn geschreven vanuit de expertise van het bedrijf en verzanden daarin vaak in vaktermen. Heel interessant en waardevol, maar consumenten zoeken vaak niet op die vaktermen. Consumenten zoeken vanuit het probleem dat zij ervaren en waarvoor zij een oplossing hopen te vinden. Vaak loont het voor bedrijven om de content op hun website aan te passen, zodat deze beter aansluit op het zoekgedrag van de klant. In veel gevallen hoeft de inhoud van de tekst niet eens te worden aangepast, maar gaat het puur om het gebruik van de juiste woorden. Er zijn genoeg online marketingbureaus die voor bedrijven kunnen uitzoeken welke woorden het beste aansluiten op het zoekgedrag van de klant. Zo kan met dezelfde inhoud een veel grotere doelgroep worden bereikt.